Verzekeringsrecht

Particulieren of ondernemers die een verzekering afsluiten worden vaak geconfronteerd met de weigerachtige houding van de verzekeringsmaatschappijen, terwijl zij juist tegen deze risico’s verzekerd waren.
Zo wordt bijvoorbeeld vaak een rechtsbijstandverzekering door de verzekeraar geweigerd terwijl verzekerde daartoe recht heeft. Een ander voorbeeld is het niet vergoeden van de schade die door diefstal, brand, verkeersongeval, letselschade veroorzaakt wordt.
Ondernemingen die producten en diensten leveren hebben te maken met ingewikkelde wet- en regelgeving. Zo moet voldaan worden aan de vereisten die gesteld worden aan de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de overige regelgeving die gesteld wordt door toezichthouders als de AFM en De Nederlandsche Bank. Vooral als een onderneming producten en diensten levert die aangemerkt kunnen worden als verzekeringsproducten, bestaat er veel onduidelijkheid aan welke verplichtingen voldaan moet worden. Ook zijn er veel ondernemingen die een garantie verstrekken: is dat nu wel of geen verzekering? Maar veel  ondernemingen worstelen ook met andere vraagstukken.
Verzekeraars zien zich ook geconfronteerd met de uitgebreide verplichtingen op het gebied van polisvoorwaarden door veranderende regelgeving en rechtspraak, en dekkingsgeschillen met verzekerden. Een ander vraagstuk is steeds weer of op een ingestelde claim uitsluitingen op grond van de polisvoorwaarden van toepassing zijn. Daarnaast is er steeds meer aandacht voor de aanpak en het tegengaan van verzekeringsfraude.
AVS Advocatenkantoor adviseert u en staat u bij in procedures over de relevante wet- en regelgeving en de consequenties voor uw product- en dienstverlening. Wij staan zowel particulieren bij als ondernemingen, zoals transportbedrijven, leasemaatschappijen, producenten.